Home » Blog » Een fotograaf die reclame maakt

Een fotograaf die reclame maakt

Reclame fotograaf

 

Adverteren als freelance fotograaf kan ongelooflijk lucratief zijn. Het is echter een zeer concurrerende industrie met zoveel fotografen die voortdurend reclame voor zichzelf maken. Je moet meer reclame voor jezelf maken dan alleen je website of social media accounts. Dus hoe kun je je onderscheiden van de concurrentie en meer klanten krijgen? Adverteren in tijdschriften is een van de beste manieren om dit te doen. De reclame fotograaf moet een sterke visuele identiteit hebben. Het zijn betrouwbare bronnen die een publiek bereiken dat fotografie van hoge kwaliteit waardeert en waarschijnlijk ook een besteedbaar inkomen heeft waarmee ze regelmatig kwaliteitstijdschriften kunnen kopen.

Netwerken is een must.

Als je een echte passie hebt voor fotografie en je wilt mensen helpen en er je brood mee verdienen, dan is netwerken essentieel. Je kunt niet alleen proberen klanten te krijgen via online reclame. Je moet klanten vinden via verwijzingen en leads van bestaande klanten en contacten. Je kunt niet alleen sociale media spammen en proberen klanten te krijgen door iedereen te spammen. Je moet mensen in de branche leren kennen en manieren vinden om met hen samen te werken. Zoek lokale fotografieverenigingen en sluit je daarbij aan. Woon lokale evenementen bij en ontmoet mensen.

Wees super-responsief en beschikbaar op afroep.

Freelance fotografen zijn vaak drukke mensen die jongleren met een fulltime baan, een gezin en hun fotografiewerk. Dit kan resulteren in minder beschikbaarheid dan je zou willen. Daarom moet je op afroep beschikbaar zijn. U krijgt vaak aanvragen van klanten die uw diensten onmiddellijk nodig hebben, maar u kunt niet zomaar elk telefoontje beantwoorden dat binnenkomt. Je moet een systeem hebben om je oproepen te prioriteren en te beheren. Een vast aantal oproepen per dag, plus een paar vrije dagen, is essentieel. Zo ben je beschikbaar wanneer klanten je nodig hebben, maar heb je ook tijd om op adem te komen en je te concentreren op het werk wanneer dat nodig is. Wanneer u beschikbaar bent op afroep, moet u tijdig reageren op oproepen en elke gelegenheid behandelen alsof het een huurklus is. Wees beleefd, professioneel en hoffelijk, maar wees ook eerlijk over uw beschikbaarheid. Sommige klanten moeten misschien een gesprek of een vergadering plannen, maar willen u misschien niet onmiddellijk inhuren. Heb daar begrip voor, maar wees duidelijk over wanneer u kunt worden ingehuurd.

Schrijf een geweldige blogpost en schrijf follow-up e-mails.

Als je een bedrijf hebt als freelance fotograaf, dan zul je vaak merken dat het grootste deel van je werk afkomstig is van doorverwijzingen. Dit kan zijn van bestaande klanten die je kennen en vertrouwen, of het kan zijn van verwijzingen van andere fotografen. Hoe dan ook, je moet een goede indruk maken op je klanten wanneer ze je inhuren. Dit kun je doen door te bloggen en boeiende inhoud van hoge kwaliteit te creëren. U moet ook follow-up op elke lead die u verwerft en e-mail. Je moet professioneel en hoffelijk zijn bij de follow-up, maar ook duidelijk zijn en follow-up geven aan elke e-mail en elk telefoontje dat je pleegt. Dit zal u helpen een goede reputatie te behouden en ervoor te zorgen dat u in de toekomst klanten behoudt.

Conclusie

Er zijn veel manieren om je als freelance fotograaf te onderscheiden van de concurrentie. Een van de beste manieren is netwerken en bloggen. Door te netwerken kun je mensen ontmoeten en contacten leggen in het bedrijfsleven die je kunt vertrouwen en waarop je kunt vertrouwen voor verwijzingen en leads. Bloggen is essentieel voor elke freelancer, vooral als je meer klanten wilt krijgen. Dat kan door middel van gastposten en het creëren van hoogwaardige, boeiende inhoud. Het kan ook via marketingstrategieën, zoals virale contentmarketing.